Laadpaal-Limburg.nl
natuurlijk elektrisch

Wat bedragen de kosten voor uw elektriciteitsaansluiting?

Indien u als consument of zakelijk stroom afneemt heeft u te maken met 2 partijen; uw energieleverancier en de netwerkbeheerder (Enexis)

Via uw energieleverancier betaalt u per kWh een bedrag van rond de € 0,21 *(consument, zakelijk afhankelijk van verbruik) en daarnaast een vast bedrag per jaar voor de leveringskosten; afhankelijk van de energieleverancier betaalt u als consument een vast bedrag per jaar van zo'n 70 - 80 euro per jaar als vaste leveringskosten.

Huisaansluitingen hebben in de meeste gevallen een aansluitwaarde van 1x25A dan wel 1x35A. Gaat u thuis elektrisch laden dat kunt u ervoor kiezen over te stappen op een aansluitwaarde van 3x25A of zelfs 3x35A. Graag adviseren wij u hierover, en welke consequenties dit heeft voor uw netwerkkosten bij Enexis.

Wij kunnen indien gewenst uw keuzes met de netwerkbeheerder afstemmen zodat u hier verder geen omkijken naar heeft.


Waarom elektrisch rijden in combinatie met zonnestroom?

De investeringskosten voor zonnepanelen zijn de laatste jaren sterk afgenomen. Waar men zo'n 10 jaar geleden nog rekening moest houden met een investering van rond de € 10.000,-, liggen de kosten tegenwoordig rond de € 5.000,- voor een zonnestroominstallatie voor thuis. Uiteraard is e.e.a. verder afhankelijk van onder ander het aantal zonnepanelen etc.

Hiermee is de terugverdientijd van de zonnestroominstallatie ook drastisch omlaag gegaan. De overheid heeft nu bepaald dat deze terugverdientijd evengoed rond de 6 jaar moet blijven.

Om dit te bewerkstelligen wil men de huidige salderingsregeling  geleidelijk over een periode van meerdere jaren afbouwen. Het kabinet heeft echter de eerder genoemde ingangsdatum van 1-1-2023 voor geleidelijke afbouw van de salderingsregeling uitgesteld. Tevens zou men de oorspronkelijke plannen opnieuw gaan bekijken. 

De salderingsregeling wil zeggen dat u bij teruglevering van de door uw opgewekte stroom hetzelfde bedrag ontvangt dan dat u moet betalen indien u dit afneemt van uw energieleverancier. Dit is erg belangrijk omdat er altijd een onbalans is tussen het moment waarop u zelf stroom opwerkt (voornamelijk overdag's) en het moment waarop u stroom verbruikt (s'avonds). Tevens is uw eigen opwekking uiteraard afhankelijk van het seizoen. Dankzij de salderingsregeling maakt dit op dit moment nog niets voor u uit; u ontvangt voor uw eigen opwekking gewoon hetzelfde dan bij afname.

Dit gaat echter op termijn veranderen! Weliswaar geleidelijk, maar uiteindelijk zult u nog maar circa € 0,06 - € 0,08* per eigen opgewekte kWh ontvangen. (dit betreft de kale elektriciteitsprijs excl. belastingen)

Een oplossing hiervoor zou het gebruik van thuisaccu's zijn om ervoor te zorgen dat u uw opgewekte stroom kunt opslaan en op een moment kunt gebruiken dat u deze weer nodig heeft.  De kosten hiervoor zijn echter hoog (Circa € 8.000,- / 13,5kWh opslagcapaciteit) waardoor dit niet rendabel is. Bovendien zou een veel grotere capaciteit benodigd zijn om zelfvoorzienend te zijn en om niet te hoeven terugleveren aan het energienet. Een betere optie zou zijn om alle energie die u opwekt, op te slaan in uw voertuig!                            Bovendien gelden er op dit moment nog gunstige regelingen voor de aanschaf van een zonnestroominstallatie zoals BTW-teruggave.

De brandstofkosten per kilometer voor een gemiddelde middenklasse auto bedragen: Benzine €0,13 / Diesel €0,075 / Elektrisch €0,035.* Elektrisch is gebaseerd op het thuistarief van € 0,21 per kWh. De kosten per kWh voor het laden bij een openbare laadpaal variëert en ligt doorgaans aanmerkelijk hoger.

U ziet dat thuisladen verreweg het goedkoopte is en in combinatie met zonnestroom bent u helemaal voordelig uit!

Zakelijk en particulier elektrisch rijden

Waar enige tijd geleden elektrisch rijden vanwege de bijtelling alleen gunstig was voor de zakelijke rijder, is tegenwoordig elektrisch rijden ook voor de particulier 'onder aan de streep' gunstiger. Voor de particulier biedt elektrisch rijden de volgende voordelen:

  • Subsidie op aanschaf elektrische auto. 
  • Geen wegenbelasting.
  • Veel lagere onderhoudskosten.
  • Veel lagere 'brandstof' kosten.

* Genoemde tarieven zijn op basis van eerder afgesloten contracten bij energieleveranciers.  Moet men op dit moment een leveringscontract afsluiten, dan liggen de tarieven door de huidige situatie veel hoger.